Springer Pflege Kongress

8 februari, 2019
Kommentarer inaktiverade för Springer Pflege Kongress

Hej igen! Studierna på universitet upptar min vardag och jag ska återigen få komma ut på praktik snart. Ska bli roligt att få komma ut i ett par veckor framöver! Något annat som varit otroligt roligt var min resa till Berlin i slutet på januari där jag deltog i Springer Pflege Kongress, en upplevelse långt över förväntan!

Satt och dagdrömde under föreläsningen den 24 januari och räknade ned timmarna tills tåget mor Arlanda skulle gå. Var första gången jag reste någonstans själv men det var då inga problem! Efter lite förseningar kom jag till hotellet sent och träffade koordinatorn för teamet i Tyskland. Så otroligt trevlig person! Vårt samtal gick in på småtimmarna men jag tog en efterlängtad dusch innan jag somnade som en stock. På morgonen fick jag möta de andra i teamet och även stipendiaterna från Tyskland och Polen innan vi gemensamt gick till hotellet där kongressen höll till.

Väl på plats blev jag förvånad över hur stort det var! Det var fullt med folk, vi hade stolar reserverade med våra namn och flertalet ministrar skulle prata under öppningen av kongressen. Läste tyvärr inte tyska på gymnasiet men ska jag vara ärlig så tror jag inte att jag hade blivit mycket klokare över vad som sades ändå, haha! Väldigt intressant tillställning att få delta i trots detta. Under de båda dagarna stod vi vid våran monter, pratade med folk som gick förbi och inte minst med varandra. En hel del koppar kaffe gick det åt också!

Första kvällen fick vi delta i ett event där det var någon form av prisutdelning. Förstod som sagt inte så mycket men så fint det var! Livemusik, servitörer som kom med snittar osv, så gott! Vi gick därefter gemensamt och satte oss i baren på hotellet där vi pratade om dagen, information för morgondagen och lärde även känna varandra lite mer. Andra dagen var vi inte lika mycket vid montern utan vi gick ut på sigthseeing runt Berlin. Vi besökte Madam tussauds, åkte runt staden med buss och gick en längre promenad till Fernsehturm, det kända TV-tornet. Vädret var inte på vår sida men det gjorde då ingenting.

Efter kongressens slut när vi hjälpts åt att packa ned montern var det dags för majoriteten av gänget att åka hemåt. Jag däremot skulle inte flyga hem förens på morgonen dagen efter så jag njöt som bara den av min sista kväll. Var ute och gick runt, kollade i lite butiker och avslutade ännu en gång med en varm dusch innan jag somnade gott igen. Flyget hem gick tidigt som tusan men det var skönt att vara hemma i lägenheten igen redan innan det var eftermiddag. Trött och sliten men otroligt glad över att jag blev medbjuden till detta. Känner verkligen att det blev en kickstart på mitt internship!

Comments are closed.

• Kontakta oss

SWEDISH CARE INTERNATIONAL AB
    Gyllenstiernsgatan 12, 115 26 Stockholm
    www.sci.se

• QUEEN SILVIA NURSING AWARD

Instiftades som gåva till H.M. Drottning Silvia på 70-årsdagen den 23 december 2013 av Swedish Care International och våra partners.

• STIPENDIETS SYFTE

Priset syftar till att skapa attraktivitet, kreativitet och möjlighet för sjuksköterskestudenter att bidra med idéutveckling och förslag till framtidens vårdutmaningar inom äldre- och demensomsorgen.